Saker att ta tag i

För ett tag sedan skrev jag om mina mål som jag ville påbörja innan Dagny är fyra månader. Det blir hon tydligen imorgon (!) och jag tänkte checka av hur det går. Nedan följer listan med mina kommentarer från 17 februari inom parentes och mina kommentarer från idag med kursivt.

Passivitet/Miljöträning

Filtträning Filtträningen har jag fortfarande inte riktigt kommit igång med. Har småbörjat litegrann, men inte fått till det. Ska gå kurs i detta i mitten på april, så kanske avvaktar jag tills dess... Vi får se.
Stan (bor ju i stan, så där har vi varit flera gånger redan) Nu har vi så klart varit där ännu fler gånger. Inga problem!
Buss (åkt två resor. Inga problem alls!) Vi har åkt flera gånger nu och det går superbra
Bil (har vi åkt nästan varje dag sedan jag fick hem henne. Det går väldigt bra, även utan syrrans hundar som stöd.) Hon älskar bilen nu! Kan även lämnas ensam i den ganska långa stunder. Är tyst och sover när jag kommer tillbaka.
Hundkurs (Dagny och min syster kommer vara med på ett hörn på min valpkurs som börjar om några  veckor.) Min valpkurs har börjat, men syrran har inte kunnat vara med. Däremot har Dagny varit med och åkt ryggsäck. Hon blir vääääldigt intensiv och kan inte koppla av i dessa situationer (faktum är att hon var sämst av alla valpar den dagen vi pratade om avslappning/passivitet! Skomakarens barn?!) och reagerar dessutom starkt på andra hundar.
Tåg Vi har ännu inte åkt tåg.
Barn Hon har bara fått träffa två barn och det var häromdagen. De är 8 och 10 år och Dagny älskade dom! Tog det ganska bra tycker jag.

 

Träning

Leka i olika miljöer (har hunnit med inomhus, i trädgården och utanför Domkyrkan. Hon leker mkt BRA!) Har provat i några fler miljöer, bland annat idag på lydnadskurs. Hon var suuuuperduktig! Vi körde "byta-på-JA-leken" och hon var verkligen grym! I love it!
Sitt namn (lärde hon sig snabbt! Lyssnar i de flesta situationer.) Detta sitter bra. Hon lyssnar väldigt bra rent generellt, men visst, det funkar ju inte alltid om hon tex står och luktar på något. Men vi har ju faktiskt inte tränat störningsträning på detta än.
Inkallning (hon lärde sig snabbt vad ordet "kom" betyder. Däremot har vi inte gjort någon mer seriös träning på detta. Har tänkt ta tag i det imorgon faktiskt.) Har tränat lite mer strategiskt nu och hon är sjukt duktig! Kommer i princip alltid som ett skott, men ibland är det vaxproppar i öronen tror jag. Men inte heller här har vi störningstränat så...
”Varsågod” (påbörjades idag. Jäklarns vad snabbt hon hajar grejen!) Detta är hon riktigt bra på. Klarar alltid att vänta på maten, men jag har inte kört det så mycket i andra situationer.
Shejping/aktivitet (har såklart shejpat massor redan! Det har ni ju filmbevis på.) Har kommit av mig lite med shejpingen, men igår kväll skulle jag shejpa upp henne på en plattform och jösses vad snabbt hon hajade! Två tassar på direkt och sedan tjoff stod hela hon på plattformen!
Stadga/passivitet (som vanligt är jag sämre på den här biten... Måste skärpa mig. Har gjort en del, men behöver myyycket mer!) Hmm.. Får nog instämma med min tidigare kommentar här. Har börjat använda omvänt lockande pyttelite, men behöver myyyyycket mer som sagt...
Koppel (Dagny går riktigt bra i koppel faktiskt! Har inte direkt tränat på det, men det går av sig själv..) Nu för tiden går vi promenader med fyra andra hundar varje dag och då är det omöjligt att träna... Dessutom får Dagny eld i baken och härjar hej vilt, så det vette tusan om hon går så bra i koppel nu för tiden faktiskt... Hehe...
Inte vakta saker Har inte tränat på detta direkt, men har märkt att hon VERKLIGEN kan vakta mat gentemot andra hundar. Inte bra. Måste tas tag i.

 

Hantering

Kloklipp (har klippt två gånger. Hon gillar det inte, men det går okej.) Funkar helt okej faktiskt. Jag brukar typ stoppa en stor godis i munnen på henne och klippa medan hon är distraherad. :)
Tandborstning (har börjat lyfta på läppen) Inte jobbat vidare på.
Öron Inte direkt påbörjat.
Borstning (har borstat henne några gånger. Inte så populärt..) Fortfarande inte populärt, men jag trooor att hon kanske har börjat tycka det är liiiite skönt på tex magen.
Klappa (gör vi så klart massor!! Men det jag menar är att lära henne att det är något positivt när andra  rör henne. Det har vi inte direkt gjort, förutom familjen och några vänner.) Oops.. Inte gjort..
Lyfta (samma som ovan.) Oops igen..


Okej, sammantaget får man nog vara rätt nöjd faktiskt!! Det är väl framför allt hanteringen jag måste jobba på.

Sedan ska ju Dagny ställas ut om lite mer än tre veckor och hon kan inte stå än! HJÄLP! Har tyckt att detta är supersvårt eftersom "stå" är så abstrakt, men nu har jag fått lite hjälp av bästa Caroline Ersenius och vet hur jag ska ta mig an problemet. Så nu jäklar är det intensivträning som gäller. Med start klockan 11 imorgon.

Något jag måste ta tag i är hund- och människomöten också. Dagny blir GALEN när hon ser en annan hund och ibland också när hon ser en människa. Detta är inte bra alls. Alltså, hon blir verkligen förbannad. Inte bra. Har börjat motbetinga detta litegrann, men tycker mig inte se någon skillnad. Hon ger sig dock ganska fort och det känns i alla fall bra. Men det är ett problem, det är det. Detta hiskeliga temprament alltså! Måste jobbas på.

Den kommande månaden är således målen:
* Uställningsstå + tandvisning
* Hundmöten
* Hantering

Wish me luck!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Ett tips om du ska klicka in ett snyggt "utställningsstå" och är själv är att ha en spegel att kika i så du ser att det blir rätt. Jag har lyckats med att få Tetris att se ut som en banan när hon ställer upp sig, dvs hon sätter bakbenen under magen och det är drygt som attan att få henne att ändra sig ;)

2012-03-19 @ 10:00:29
URL: http://ambraochtetris.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0