Valpmål

Redan innan jag fick hem Dagny satte jag mig ner och satte upp mål för vad jag ville att hon skulle kunna när hon är fyra månader. Eller, kunna och kunna och mål och mål.. Det är väl mer en lista på saker jag vill ha tränat på helt enkelt.
Så här ser listan ut:

Passivitet/Miljöträning

Filtträning
Stan (bor ju i stan, så där har vi varit flera gånger redan)
Buss (åkt två resor. Inga problem alls!)
Bil (har vi åkt nästan varje dag sedan jag fick hem henne. Det går väldigt bra, även utan syrrans hundar som stöd.)
Hundkurs (Dagny och min syster kommer vara med på ett hörn på min valpkurs som börjar om några veckor.
Tåg
Barn

 

Träning

Leka i olika miljöer (har hunnit med inomhus, i trädgården och utanför Domkyrkan. Hon leker mkt BRA!)
Sitt namn (lärde hon sig snabbt! Lyssnar i de flesta situationer.)
Inkallning (hon lärde sig snabbt vad ordet "kom" betyder. Däremot har vi inte gjort någon mer seriös träning på detta. Har tänkt ta tag i det imorgon faktiskt.)
”Varsågod” (påbörjades idag. Jäklarns vad snabbt hon hajar grejen!)
Shejping/aktivitet (har såklart shejpat massor redan! Det har ni ju filmbevis på.)
Stadga/passivitet (som vanligt är jag sämre på den här biten... Måste skärpa mig. Har gjort en del, men behöver myyycket mer!)
Koppel (Dagny går riktigt bra i koppel faktiskt! Har inte direkt tränat på det, men det går av sig själv..)
Inte vakta saker

 

Hantering

Kloklipp (har klippt två gånger. Hon gillar det inte, men det går okej.)
Tandborstning (har börjat lyfta på läppen)
Öron
Borstning (har borstat henne några gånger. Inte så populärt..=
Klappa (gör vi så klart massor!! Men det jag menar är att lära henne att det är något positivt när andra rör henne. Det har vi inte direkt gjort, förutom familjen och några vänner.)
Lyfta (samma som ovan.)

 

Gud vad roligt! Jag inser nu att jag på en och en halv vecka ändå hunnit påbörja nästan alla mål! Känns riktigt peppande. Ska bli spännande att se hur det har gått när hon är 16 veckor. På söndag är hon 12 veckor, så fyra veckor kvar. :)

Vad tycker ni om målen? Vad saknas? Hur har ni gjort med era valpar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0