Tasstarget, försök #2

Igår bestämde jag mig för att testa tasstarget med Dagny. Jag provade på vanligt vis, men fick inte fram några tassrörelser alls. Jag kom fram till att hon inte har förstått att hon har tassar som kan användas och testade idag en ny strategi. Jag ville få chansen att belöna att hon valde att använda tassarna, så jag tog en godis i handen och lät henne försöka få tag på den. Min förhoppning var att hon skulle testa att krafsa och att jag då skulle kunna belöna. Strategin gick så där tycker jag. Visst, hon lade sin tass på min hand några gånger så jag kunde klicka, men det känns fortfarande inte som att hon förstod det här med att hon har tassar. Det känns lite som när hundar piper - de gör det, men är inte medvetna om det. Inlärningen borde ha gått snabbare om hon hade förstått, tycker jag. Det är ju ett enkelt och billigt beteende liksom.
 
Funderar på att prova en ny strategi imorgon, nämligen att klicka för alla tassrörelser. På det viset borde förstärkningsfrekvensen bli högre och det borde ge resultat.

Min träningsplan för inlärning av tasstarget såg ut så här:
1. Godis i handen, klicka för krafs
2. Bara handen, klicka för tasstouch
3. Target i handen
4. Target i handen, fast på golvet
5. Vanlig target

Tror fortfarande på planen, men kommer nog klicka för alla tassrörelser som steg 1.
Filmade dagens pass (K/B till mig!), men lyckades inte få ut filmen på youtube.. Ingenting fungerar på min sprillans nya dator! Den är ett riktigt måndagsexemplar.. Ska ominstallera den nu och se om det går bättre sedan.

UPPDATERING:

Har löst problemet nu, så här är filmen:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0