Premiär i träningshallen

Igår åkte jag, Anna och min vän Alma till Kristinehamn med hundarna Dagny, Herman, Lipp och Julle.
Min och Annas plan för kvällen var att träna passivitet - att bara sitta och titta på när de andra hundarna tränade. Vi skulle också belöna för att de höll sig lugna och tittade på de andra hundarna. Mitt mål var att Dagny skulle somna.
Både Herman och Dagny skötte sig långt över förväntan! Båda två är ju väldigt aktiva och energiska och har lite svårt för att sitta still, men inte igår. Båda höll sig lugna och jag nådde mitt mål - Dagny var så avslappnad att hon somnade! Visserligen bara i mindre än en minut, men ändå! Det var inte direkt en miljö där det var lätt att sova om man säger så.
Efter att Dagny har sovit tränade vi lite. Jag ville testa om hon kunde leka med mig i den svåra miljön och det var absolut inga problem. Jag körde några jaktinkallningar och hon kom som ett skott. Därefter testade jag om hon kunde hålla fokus på mig i en träningssituation. Tog fram godis och klickern och belönade för i princip allt som innebar att hon var med mig - ögonkontakt, sitt, ligg etc. Känner mig nöjd med passet. Visst, hon tappade fokus gång på gång, men vad kan man begära? Hon återvände ändå till mig! :) 

Idag har vi haft dvärgpinscherpatrullen här. Billy och Ivan ska gå på dagis hos mig i en månad, så nu blir det intensiva dagar. Dagny ligger utslagen i soffan nu och det har hon i stort sett gjort sedan pojkarna åkte hem vid halv fyra! Så jag får väl inte sova något i natt... Det har hur som helst gått väldigt bra. Hundarna är lugna och snälla och funkar finfint ihop. Det känns bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0