Första veckan med Dagny

Jag var väldigt inställd på att det skulle kännas jobbigt att hämta hem en ny valp. Dels för att jag var rädd att jag någonstans inom mig trodde att det var Dagmar som skulle komma tillbaka och dels för att det är ett ständigt pass att ha valp, och det krävs väldigt lite för att få mig ur balans nu för tiden. Men jag har oroat mig helt i onödan. Dagny kom in i mitt liv för en vecka sedan och det har verkligen bara känts bra! Visst, det är jobbigt att inte ens kunna gå hemifrån för att köpa mjölk utan att skaffa valpvakt och så vidare, men det har inte varit i närheten av så jobbigt som jag befarade.
Däremot har det varit otroligt kul! Vad häftigt det är att få klickerträna en valp från början! Med Dagmar hann jag ju "sabba" en hel del under vårt första år och den skadan hämtade sig aldrig riktigt. Dagny, som aldrig tränats på något annat sätt, erbjuder redan massor med olika beteenden och är riktigt repetitionsklok.
Alldeles nyss körde jag första passet med omvänt lockande. Hon fick erbjuda sitt några gånger och fick k/b för det, sedan lade jag bort klickern och belönade bara med godis. Först ganska täta belöningar för att hon satt kvar i position, men ganska snart lade jag på omvänt lockande och hon fattade direkt vad det handlade om. Väldigt snabbt kunde jag locka henne med handen riktigt nära nosen och vid några tillfällen kunde jag "tappa" en godbit framför henne. Introducerade också kommandot "fri" och efter typ tre repetitioner förstod hon det med. Det är så roligt när inlärningen går så snabbt! Jag är ju liksom van vid att det tar 20 klick innan hunden ens börjar fatta vilket beteende som belönas.
Så summa summarum, det här känns väldigt bra! Det enda som oroar mig är ensamhetsträningen. Den är alltid jobbig liksom och lilla damen är väldigt känslig för att bli lämnad ensam. Men det har ju liksom bara gått en vecka än så...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0