Lekträning

Jag har lekt massor med Dagny och hon älskar det verkligen! Hon kampar som en hel border collie och ärligt talat tror jag leken väger tyngre än godis. Raka motsatsen mot Dagmar med andra ord. Det är superroligt att äntligen kunna använda leken som belöning.
Vi har dock haft ett problem och det är att Dagny sticker med leksaken om jag släpper den och sedan låter hon sig inte fångas. Jag måste helt enkelt lära henne att komma tillbaka till mig när jag kastar leksaker åt henne. Jag har tidigare tränat in handtarget, men har inte börjat koppla ihop det med leksakerna. Idag bestämde jag mig däremot för att träna enligt Fanny Gotts "Gripa-Vända-metod". Det gick så där... Hon springer ju iväg och griper leksaken, men när jag klickade brydde hon sig inte alls! Dock kunde jag inte vända och springa därifrån, men jag lekte vilt med "min" leksak utan succé. Så insåg jag vad problemet var - hon kan inte byta leksak på klick! Jag har lärt henne byta leksak på "ja!", men inte på klick och därför förstod hon ju ingenting när jag klickade för att hon grep leksaken jag kastat ut. Hon tyckte väl att hon redan hade fått belöningen och så klickade jag.. Konstigt. 

Därför bytte jag taktik och tränade helt enkelt på att hon skulle byta leksak på klick. Ett par klick och sedan hade hon fattat grejen! Ska köra några sådana pass till, sedan är hon nog redo för att träna "Gripa-Vända" igen. :)
Det är himla skönt när man inser var problemet ligger och direkt kan göra något åt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0